
Leren is een proces dat start bij de geboorte en nooit
meer ophoudt.
Heb je moeite met studeren? Niet zo gek, want het is een vaardigheid die je moet leren. Eens je begrijpt hoe het werkt, gaat het vanzelf beter. Soms volstaat een klein zetje om weer op pad te geraken, soms is intensieve begeleiding nodig.
Leren is een complex gebeuren. En toch verwachten we dat we dat gewoon kunnen en doen. In het basisonderwijs is dat allemaal nog te overzien: er is één klas, één lokaal en één leerkracht. Dat verandert totaal als een jongere de overstap maakt naar het secundair. Een leerling in het secundair onderwijs heeft huiswerk, schriftelijke overhoringen, opdrachten op lange termijn, boekverslagen en groepsopdrachten. Bovendien vormen examens, eindwerken en onderzoeksopdrachten nog een extra uitdaging.
​
Ook aan de hogeschool en universiteit gaat het niet alleen om het opnemen van kennis, maar ook om het begrijpen, toepassen, analyseren en kritisch evalueren van informatie. Ook vaardigheden zoals motivatie, zelfstandigheid en zelfvertrouwen spelen een belangrijke rol.

Wat komt er concreet aan bod?
Organiseren
✔ organiseren van een rustige studieplek
✔ ordenen van schoolmateriaal
✔ tijdmanagement
✔ leren omgaan met afleidingen
✔ uitstelgedrag aanpakken
Plannen
✔ opmaken van een realistische studieplanning
✔ splitsen van langetermijnprojecten in deeltaken
✔ organiseren van de examenperiode
✔ leren vooruitplannen en vooraf studeren waar nodig
✔ tussentijds bijsturen van planningen
Structureren
✔ leren zoeken en aanduiden van kernwoorden
✔ onderscheiden van hoofd- en bijzaken
✔ leren zoeken naar samenhang en verbanden
✔ verwerken van grotere hoeveelheden leerstof
Leerstrategieën
✔ maken van samenvattingen
✔ opstellen van schema en mindmap
✔ lezen - navertellen - lezen
✔ toets jezelf
✔ gebruik van flashcards
✔ audiovisuele ondersteuning
✔ leren van fouten maken
Wat levert het op?
✔ toepassen van de aangeleerde methodes en technieken op je eigen vakken
✔ wegwerken van achterstanden door ziekte of afwezigheid
✔ enthousiasmeren voor het leren met aandacht voor eventuele leerstoornissen
✔ verwerven van een actieve studiehouding die ook de concentratie en motivatie bevordert
Ik begeleid studenten enkel individueel zodat ik zo goed mogelijk kan inspelen op de specifieke behoeften. Ik begeleid de leerlingen, maar dat wil niet zeggen dat het leren vanzelf gaat. Een coachingtraject is een samenwerking tussen coach, leerling en ouders. De motivatie en inzet van deze drie partijen zorgen voor de grootste slaagkansen.
​
Het uiteindelijke doel van studiecoaching is dat de leerling na een tijdje zelfstandig op een optimale manier studeert met succesvolle resultaten.